Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


nnk.asset.publisher.info.header

Informacje szczegółowe urzędu

Nabór wniosków - roboty publiczne

Garwolin dn. 23.01.2025 r.
 
OGŁOSZENIE O NABORZE
Powiatowy Urząd Pracy w Garwolinie informuje, że od 27.01.2025 r., do odwołania, rozpoczyna nabór wniosków, finansowanych ze środków Funduszu Pracy na następującą formę aktywizacji osób bezrobotnych.
 
1. Roboty publiczne.
Obowiązuje nowa wersja wniosku z dnia 10.01.2025 r.
 
Preferowany termin, realizacji powyższej formy aktywizacji osób bezrobotnych od 01.03. 2025 r.
 
Maksymalny okres form aktywizacji wynosi 6 miesięcy.
 
Formularz wniosku dostępny jest na stronie internetowej urzędu w zakładce "dokumenty do pobrania".
         Wnioski należy składać w wersji papierowej w siedzibie urzędu - sekretariat pok. nr 109 w godz. 8.00-15.00 lub przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego, przesyłką rejestrowaną na adres urzędu: ul. Mazowiecka 26; 08-400 Garwolin.
         Szczegółowe informacje o powyższej formie wsparcia udzielane są w siedzibie urzędu pok. 107, lub pod nr tel. 25 685 25 13.
                                                                                                 
   Z up. Starosty
              /-/ Marcin Zboina
                Dyrektor
         Powiatowego Urzędu Pracy w Garwolinie
 
 
Opracował:
Andrzej Mikusek – Kierownik Referatu ds. Obsługi Formalno-Merytorycznej Usług Rynku Pracy
 

nnk.asset.publisher.attachments

Wzór wniosku o organizacje robót publicznych w formacie pdf
Wzór wniosku o organizacje robót publicznych w formacie pdf.zip 875 KB
Wzór wniosku o organizacje robót publicznych w formacie doc
Wzór wniosku o organizacje robót publicznych w formacie doc.zip 253 KB

Nabór wniosków - roboty publiczne

Garwolin dn. 12.01.2024 r.
 
OGŁOSZENIE O NABORZE
Powiatowy Urząd Pracy w Garwolinie informuje, że od 15.01.2024 r., rozpoczyna nabór wniosków finansowanych ze środków Funduszu Pracy na następującą formę aktywizacji osób bezrobotnych.
 
1. Roboty publiczne.
 
WAŻNE:
Od 1 stycznia 2024 roku maksymalna kwota refundacji wynagrodzeń przy zatrudnieniu osoby bezrobotnej w ramach robót publicznych uległa zmianie i wynosi 2 000,00 zł., + składki na ubezpieczenia społeczne.
Obowiązuje nowa wersja wniosku z 10.01.2024 r.
Maksymalny okres form aktywizacji wynosi 6 miesięcy.
 
Formularz wniosku dostępny jest na stronie internetowej urzędu w zakładce "dokumenty do pobrania".
Wnioski należy składać w wersji papierowej w siedzibie urzędu - sekretariat pok. nr 109 w godz. 8.00-15.00 lub przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego, przesyłką rejestrowaną na adres urzędu: ul. Mazowiecka 26; 08-400 Garwolin.
Szczegółowe informacje o powyższej formie wsparcia udzielane są w siedzibie urzędu pok. 107, lub pod nr tel. 25 685 25 13.
                                                                                                 
   Z up. Starosty
              /-/ Marcin Zboina
                Dyrektor
         Powiatowego Urzędu Pracy w Garwolinie
Opracował:
Andrzej Mikusek – Kierownik Referatu ds. Obsługi Formalno-Merytorycznej Usług Rynku Pracy
 

Menu Display